نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۹۹۸۹۳
2019 February 20 - ۱۳:۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ تاریخ انتشار:
عباس عبدی
پدال نیوز// روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی آورده است: آیا این ادعا می‌تواند درست باشد؟ زمانی که اتحاد جماهیر شوروی اولین فضانورد را به دور زمین فرستاد و ایالات متحده را از این پیشرفت به حیرت انداخت، زمانی که قوی‌ترین بمب جهان را منفجر کرد، زمانی که شنیدن قدرت تخریبی موشک ‌های اتمی و قاره ‌پیمای آن مو بر تن هر فرد و سیاستمدار غربی سیخ می‌کرد، زمانی که شوروی هر گاه اراده می‌کرد در هر کشوری کودتا می‌کرد، زمانی که احزاب کمونیست وابسته به شوروی در کشورهای جهان و اروپا رو به رشد بودند و زمانی که نیمی از قاره اروپا را فتح کرده بودند و هر جا اراده می‌کردند بی ‌رودربایستی دخالت نظامی می‌کردند و...
 
با این حال در همان زمان اقتصاد شوروی تکان نمی‌خورد و تولیدات کشاورزی‌اش رو به افول بود و مردم شوروی دربه‌در دنبال کالای مصرفی حتی در حد و اندازه‌های تولیدات ایران و کشورهای مشابه بودند. کفش ملی ایران بزرگ‌ترین هدیه‌ای بود که می‌توانستند به دست آورند.
 
یک پیراهن تترون برایشان از دیدن یوری‌ گاگارین جذاب‌تر بود. داشتن یک یخچال ارج 19 فوت ایرانی آنان را بیشتر خوشحال می‌کرد تا فتح کردن پراگ و رژه سالروز انقلاب اکتبر. تولیدات مصرفی آنها چنان کم‌کیفیت بود که کمتر کشوری حاضر به واردات آن می‌شد. چرا چنین تفاوت چشمگیری در پیشرفت یک کشور در این دو حوزه وجود دارد؟ چرا این مساله در کشورهای غربی وجود نداشت؟
 
یعنی توسعه و پیشرفت فناوری نظامی کشورهای پیشرفته کمابیش مشابه کیفیت دیگر تولیدات مصرفی و البته پیشرفته آنان مثل خودرو و لوازم خانگی و الکترونیکی و... است. به عبارت دیگر هر دو نوع تولیدات این کشورها در سطح عمومی و جهان در بالاترین اندازه از کیفیت است و شکاف چندانی میان سطوح کیفی تولیدات این دو دسته از تولیدات وجود ندارد.
 
اکنون به این پرسش برگردیم که آیا مجموعه‌ای که موشک ولو در حد اس.اس.20 می‌سازند، می‌توانند خودروی باکیفیت مثلا در حد تویوتا بسازند؟ در اتحاد جماهیر شوروی هر دو حوزه تحت نظر حکومت و حزب واحدی بود، ولی چرا این اتفاق رخ نداد؟ چرا؟ به این علت که تولید کالاهای مصرفی مثل وسایل خانه، خودرو، پوشاک، غذا و... تحت ساختار نظام رقابتی هستند.
 
مشکل تولید فقط به سطح فناوری مربوط نیست. ما می‌توانیم یک وسیله و کالای باکیفیت بالا را تولید کنیم، ولی با قیمت بسیار گران که خریداری نخواهد داشت. در واقع اگر بتوانیم چنین کالایی را وارد کنیم در مقایسه با تولید آن به‌ شدت به ‌صرفه است. ولی در جریان تولید موشک با وضعیت دیگری مواجهیم. اول اینکه موشک را بدون قید و شرط نمی‌فروشند یا برخی کشورها به دلایل امنیتی علاقه ندارند که در تامین نیازشان به این کالاها به واردات وابسته باشند، لذا به هر قیمتی شده می‌کوشند که نیازهای خود را از حیث این کالاها در داخل کشور تامین کنند.
 
در نتیحه هرگونه سرمایه‌گذاری ولو غیراقتصادی را در این راه به کار می‌اندازند. چنین تولیداتی لزوما اقتصادی نیست و اگر قرار باشد که همه کالاها از جمله کالاهای مصرفی نیز به این صورت تولید شود، کل اقتصاد کشور دچار بحران خواهد شد. بنابراین فرآیند تولید موشک از طریق غیراقتصادی و به کار گرفتن افراد و کارشناسان برجسته و با حقوق‌های بالا و غیررقابتی و بسیج تمام امکانات کشور برای تولید آن کالا و مستثنی بودن از تمامی مقررات، قابل تعمیم به تولید سایر کالاها نیست.
rbox
خبر فارسی
lbox
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بدبخت یاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
تفکر لیبرالی وارداتچی با ایجاد انحصار برای دو بازوی صنعتی خودش یعنی ایرانخودرو و سایپا در پی القای ناتوانی ب مردم و تحقیر ملت سربلند ایران هست
درحالیکه
جوانان با استعداد کشور رو فراری میدن
و
بعد با نظریه پردازی اینچنینی خرابکاری خودشون رو به طریقی موذیانه توجیه میکنن

الان صدها فرد و موسسه در ایران خواستار ورود ب صنعت خودرو هستن ولی راه ب جایی نمیبرن و با قوانین مزدوران رشوه بگیر،، تار و مار میشن

اصلا توانایی داخلی ما صفر و همه چیز ما غیراقتصادی هست
شما اقایان
چرا اجازه نمیدین افرادی مثل منصوری که سلطان طراحی و تیونینگ لوکسترین خودروهای دنیا هست در ایران خدمت کنن

چرا ب هرمیداس اتابکی
چرا ب امینی یکتا
چرا ب فقیه
چرا ب رضوانی
اجازه نمیدین برگردند مگر بارها درخواست ندادن ک حاضریم با افتخار برای مردم خودمون کار کنیم

چرا ب جمشید آرین اجازه ندادین تو دو تا کارخونه ای ک در شمال کشور داره ماشین برقی بسازه
الان اروپا و امریکا زاییدن تو اینکه بتونن باتری خودرو برقی رو زیر چند ساعت شارژ کنن
درحالیکه
جمشید ارین سال ۱۳۸۱ ماشین برقی هوشمند و دستگاه شارژ باتری فوق سریع ساخت که ظرف ۱۵ دقیقه ماشین رو شارژ میکرد و
در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه ژنو
ماشینش رو ظرف ۶ دقیقه شارژ کرد
و
الان ماشین برقی هوشمند ارین در عرض ۳ دقیقه شارژ میشه
و
چرا ب مصطفی موذنی که دهها شرکت خارجی بهش، باز طراحی خودروهاشون رو حواله میکنن اجازه کار و یا تاسیس کارخانه نمیدین

و صدها نخبه ایرانی در صنعت خودرو که توسط مافیای خودرو لت و پار شدن
.
.
چطور وقتی مجبورشون میکنید برای خارجی ها کار کنن یا برای خودشون در خارج شرکت بزنن کارهاشون اقتصادی و ثروت آفرین میشه اما در ایران جلوشون رو میگیرید و بقیه قلم ب مزدهاتون مقاله تفاوت موشک و خودرو مینویسن برای پنهان کردن ظلم شما ب نخبگان و دانشمندان
.
.
.
خدا لعنت کنه رسانه هایی ک حقیقت رو برای چند مشت دلار از مردم پنهان میکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head