نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
کد خبر: ۶۳۱۲۹
2017 September 02 - ۱۴:۲۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ تاریخ انتشار:
پدال نیوز: در روزی دیگر و دوئلی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز بار دیگر به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم.
به گزارش پدال نیوز، در روزی دیگر و دوئلی دیگر از سری رقابت‌های خودرویی پدال، امروز بار دیگر به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده‌ایم. در اولین دوئل این گروه، آریل اتم و KTM X-Bow به مصاف یکدیگر رفتند که در این رقابت جمعاً 877 رأی به ثبت رسید. در این دوئل نیز نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام عکس یکدیگر بودند ولی درنهایت آریل اتم توانست با کسب 480 رأی یا به‌عبارت‌دیگر 54 درصد از کل آراء پیروز این دور از رقابت‌ها لقب گیرد درحالی‌که X-Bow موفق به دریافت 397 رأی شده و بدین ترتیب از رقابت‌ها کنار رفت. در دومین دوئل گروه اسپرت‌های سبک اما دو خودروی سه‌چرخ به دیدار هم رفته‌اند که واندرهال ونیز و مورگان 3 Wheeler هستند.

مورگان 3 Wheeler

شرکت بریتانیایی مورگان که هم‌اکنون به‌صورت محدود به تولید خودروهایی با استایل کلاسیک و به‌صورت دست‌ساز می‌پردازد، در ابتدا طی اوایل قرن بیستم میلادی کار خود را با ساخت خودروهای سه‌چرخ آغاز نمود و تا سال‌ها بعد همچنان این رویه را ادامه داد. چندین سال بعد یعنی در اوایل دههٔ دوم قرن بیست و یکم، مورگان تصمیم گرفت خودروهای سه‌چرخ خود را احیاء نموده و یک نمونهٔ جدید از آن‌ها را تولید نماید تا بدین ترتیب به ریشه‌های خود بازگردد. به این منظور نهایتاً خودروی سه‌چرخ جدید مورگان در نمایشگاه ژنو 2011 رونمایی شد. این خودرو که 3 Wheeler یا همان سه‌چرخه نام دارد، از ظاهری کاملاً کلاسیک برخوردار است که دقیقاً سه‌چرخه‌های قدیم مورگان را تداعی می‌کند. مورگان برای سه‌چرخهٔ جدید خود از یک پیشرانهٔ دو سیلندر V شکل هواخنک هارلی دیویدسون استفاده کرده که در بیرون از بدنهٔ خودرو نصب شده است. این موتور 115 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی ساخت مزدا به تک ‌چرخ عقب منتقل می‌شود. چرخ‌های جلویی این خودرو همانند چرخ‌های موتورسیکلت بوده و بسیار باریک هستند اما چرخ تکی عقب کاملاً پهن‌تر است. در داخل مورگان سه‌چرخه نیز فضایی کلاسیک برای نشستن دو نفر وجود دارد. مورگان به‌تازگی نسخهٔ الکتریکی این خودرو را هم با نام EV3 تولید نموده است.

واندرهال ونیز

مورگان 3 Wheeler آغازگر دوران مدرن خودروهای اسپرت سه‌چرخ بود که با استقبال مناسبی هم مواجه شد. به همین دلیل شرکت‌های دیگری هم روی به ساخت چنین خودروهایی آوردند که یکی از آن‌ها شرکتی آمریکایی بنام واندرهال است. این شرکت پس از ساخت چند پروتوتایپ و نمونه‌های آزمایشی از خودروهای اسپرت سه‌چرخ، نهایتاً سال گذشته خودروی نهایی و تولیدی خود را با نام لاگونا معرفی نمود. این خودرو هم مانند مورگان، یک ماشین اسپرت سبک سه‌چرخ است اما لاگونا به دلیل برخورداری از بدنهٔ فیبر کربنی قیمتی بالایی دارد و به همین دلیل چندی بعد واندرهال نسخهٔ ارزان‌تری از این ماشین را با نام ونیز معرفی نمود که با حذف بدنهٔ فیبر کربنی قیمت آن کاهش چشمگیری داشته است و ما هم برای این دوئل همین نمونهٔ ارزان‌تر را انتخاب کرده‌ایم. ونیز هم مانند لاگونا از یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو ساخت جنرال موتورز استفاده می‌کند که البته قدرت آن با کمی کاهش نسبت به لاگونا به 180 اسب بخار رسیده است درحالی‌که 250 نیوتن متر هم گشتاور دارد. برخلاف مورگان سه‌چرخه، این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک جنرال موتورز به دو چرخ جلو منتقل می‌شود. ونیز هم مانند مورگان یک رودستر دونفره است اما برای این ماشین یک سقف ثابت هم قابل سفارش است که به‌صورت دستی نصب می‌شود.

 

مشخصات فنی


واندرهال ونیز مورگان سه‌چرخه
پیشرانه 1.4 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری V2
تنفس توربوشارژ طبیعی
قدرت 180 اسب بخار 115 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 180 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 5 سرعته دستی
محور محرک جلو عقب
حداکثر سرعت 220 کیلومتر/ساعت 185 کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد 4.5 ثانیه 4.5 ثانیه
طول 3.69 متر 3.22 متر
فاصلهٔ محوری 2.5 متر 2.38 متر
وزن 670 کیلوگرم 570 کیلوگرم
قیمت پایه 30,000 دلار 45,000 دلار
این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟
rbox
خبر فارسی
lbox
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head