نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۴۲۹۰۴
2016 December 16 - ۱۱:۵۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۵ تاریخ انتشار:
پدال نیوز: بازهم این دو مدیر آلمانی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. منظورمان ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس است. دو سدان لوکسی که...

به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، بازهم این دو مدیر آلمانی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. منظورمان ب‌ام‌و سری 5 و مرسدس بنز E کلاس است. دو سدان لوکسی که از دیرباز تاکنون در حال رقابت با یکدیگرند؛ اما این بار هر دو خودرو جدیدترین نمایندهٔ خود را به میدان فرستاده‌اند. شرکت‌کنندگان این جدال تمام آلمانی مرسدس بنز E350d مدل 2017 و ب‌ام‌و 530d مدل 2017 هستند که هردو از نوع دیزلی هستند. اما در این نبرد سخت کدام‌یک از این دو جنتلمن ژرمن پیروز می‌شود؟ در ادامه خواهیم فهمید.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-10

هر دو موتور دیزلی این سدان‌ها گشتاور یکسان 620 نیوتن متر تولید می‌کنند که کاملاً برای از جا کندن رینگ‌ها 18 اینچی خودروها کافی است. ب‌ام‌و مجهز به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است که برای ارائهٔ پدال‌های تعویض دندهٔ پشت فرمان باید مبلغی اضافه پرداخت کنید! اما مرسدس بنز از گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند که امکان تعویض دندهٔ آن‌ هم از طریق اهرم نصب شده در کنسول وسط و هم از طریق پدال‌های پشت فرمان فراهم گردیده است.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-01

E350d مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 با 260 اسب بخار قدرت است که کاملاً سرگرم‌کننده بوده و ماشین را در حدود 5.8 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رساند. در ترمزهای شدید با مرسدس، دماغهٔ خودرو به سمت پایین می‌رود اما بااین‌حال ESP به‌سرعت چسبندگی خودرو را حفظ می‌کند. فقط در مدل‌های AMG می‌توان به‌طور کامل ESP را خاموش کرد اما در این مدل هم با ارسال گشتاور ناگهانی به چرخ‌ها هنوز هم می‌توان کمی آن‌ها را به هرزگردی وا‌داشت. همچنین با وجود سفارشی بودن سیستم کنترل بادی بدنه در E350d، به‌طورکلی عملکرد خودرو در پیچ‌ها کاملاً پایدار است.

2017-mercedes-benz-e350d-front-three-quarter-in-motion-03

ب‌ام‌و 530d نیز مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری شش سیلندر خطی است که 265 اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما درحالی‌که این نیرو در ب‌ام‌و از طریق سیستم XDrive به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند، E350d نیروی خود را فقط به چرخ‌های عقب می‌فرستد. بااین‌حال هرچند 530d در حداکثر سرعت و مصرف سوخت کاملاً با E کلاس یکسان عمل می‌کند اما به لطف سیستم چهارچرخ محرک خود در شتاب صفر تا 96 کیلومتر 0.5 ثانیه سریع‌تر از بنز است. همچنین ب‌ام‌و فرمان سریع‌تر، سبک‌تر و واضح‌تری دارد.

2017-bmw-530d-xdrive-front-three-quarter-in-motion-05

حالا که صحبت از فرمان شد باید بگوییم تفاوت کلیدی دیگری که بین این دو سدان وجود دارد این است که ب‌ام‌و برای اولین بار آپشنی تحت عنوان فرمان پذیری چهارچرخ را برای نمونه‌های XDrive سری 5 ارائه کرده است که در مواقع موردنیاز به چرخ‌های عقب فرمان می‌دهد. این امر موجب هندلینگ چالاک‌تر، بازخورد سریع‌تر و افزایش چسبندگی می‌شود. بنابراین بدون شک 530d به لطف سیستم فرمان ‌پذیری چهارچرخ، در پیچ‌ها عملکرد سریع‌تری دارد. علاوه بر این، ب‌ام‌و این خودرو را به سیستم کنترل پویای کمک‌فنرها هم مجهز کرده که به همراه یک حالت رانندگی تطبیقی ارائه می‌شود.

2017-mercedes-benz-e350d-front-three-quarter-in-motion-01

چیزی که در 530d ما را بیشتر تحت تأثیر قرار داد، ارتباط کاملاً شفاف آن با راننده است به‌گونه‌ای که تعامل مستقیمی میان میزان گشتاور وارده به چرخ‌ها و زاویهٔ فرمان با راننده وجود دارد؛ بنابراین درحالی‌که 530d و به‌طورکلی سری 5 جدید سریع‌تر، ایمن‌تر و پالایش‌شده‌تر از قبل شده اما ارتباط بهتری با انسان برقرار می‌کند. همچنین سرعت خودرو مثل همیشه به‌صورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است بنابراین هنگام حرکت در بزرگراه‌ها هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

2017-bmw-530d-xdrive-front-three-quarter-in-motion-04-1

در کمال تعجب، سری 5 جدید ساکت‌تر بوده و سواری روان‌تری دارد درحالی‌که E350d در طول پیچ‌ها و دست‌اندازها احساس راحتی کمتری دارد. بنابراین به نظر می‌رسد باواریایی‌ها همچنان استادی خود را درزمینهٔ تنظیم شاسی حفظ کرده‌اند. حتی برای به حداقل رساندن خطا در قضاوت، ما سه بار به مدت 20 دقیقه هر دو خودرو را از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر راندیم و همچنان مرسدس احساس خشک‌تری داشت. هرچند با تغییر حالت رانندگی از اسپرت به راحت، کمی نرمی آن افزایش میابد اما به‌طورکلی سیستم تعلیق بنز آن اندازه‌ای که ما انتظار داریم کار خود را درست انجام نمی‌دهد.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-06

اما در سوی دیگر تعلیق سری 5 احساس بهتری دارد. این سیستم ناهمواری‌های جاده را نه با استفاده از کیسه‌های هوا که به‌صورت فیزیکی بهتر فیلتر می‌کند. همچنین کیفیت سواری فوق‌العادهٔ آن زمانی که حالت رانندگی را از راحت به اسپرت تغییر می‌دهیم، از عالی به خوب تنزل پیدا می‌کند. در داخل اما ب‌ام‌و همان سطح کیفیتی از متریال را بکار برده است که در طول دههٔ گذشته مرسدس بنز و آئودی از آن‌ها استفاده کرده‌اند. کابین 530d راننده محور بوده و ملزومات راننده را در اولویت قرار داده است درحالی‌که کابین رقیب بیشتر به ارائهٔ یک فضای لوکس سنتی و پرزرق‌وبرق توجه داشته است.

بااین‌حال اگرچه ب‌ام‌و سطح جدیدی از کنترل صوتی را در سری 5 ارائه کرده است اما پیچیدگی در کابین آن همچنان وجود داشته و مسئلهٔ حواس‌پرتی راننده بزرگ‌تر از همیشه دیده می‌شود. همچنین هرچند اکثر کنترل‌ها از طریق صفحه‌نمایش لمسی و سیستم iDrive انجام می‌گیرد اما همچنان کار با آن در حال رانندگی یک چالش واقعی است؛ ولی مانند سری 5، E کلاس هم برای رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر در ترافیک‌های سنگین، به سیستم‌های کمک‌رانندهٔ متعددی مجهز شده است. کروز کنترل فعال در این خودرو دو مأموریت انجام می‌دهد و علاوه بر حفظ سرعت خودرو و حفظ فاصله با خودروهای جلویی، درصورتی‌که به مانعی نزدیک شوید جهت تسریع در کاهش سرعت، شما را مجبور به ترمز کردن تا دو برابر شدیدتر می‌کند.

نظم و انضباط سیستم حفظ حرکت میان خودرو نیز در مرسدس بنز خوب است و همواره رانندگی راننده را اصطلاح می‌کند. E کلاس جدید بااینکه شیک‌تر، کارآمدتر و راننده محورتر شده است، همچنان به‌عنوان پادشاه راحتی باقی‌مانده است؛ اما گویا سری 5 جدید از این رتبه‌بندی ناراحت است چراکه این ماشین نه‌تنها هندلینگ قانع‌کننده‌تر و تعادل سواری بهتری را ارائه می‌کند بلکه ساکت‌تر و پالایش‌شده‌تر هم هست. سیستم کنترل جامع سروصدا در 530d به‌خوبی صدای باد و برخورد تایرها با سطح مسیر را سرکوب می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ نمادین شش سیلندر خطی ب‌ام‌و که در این خودرو گازوئیل می‌نوشد، تقریباً همان صدای مخملی برادران بنزینی خود را دارد.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-04

اما پیشرانهٔ V6 مرسدس بنز نسبتاً قدیمی است که هرچند هنوز هم باصرفه است اما چابکی بالایی ندارد. دور آرام این موتور یادآور صدای موتور کامیون‌ها است، گشتاور فراوان آن در دور موتور بالا پایان میابد و پاسخ دریچهٔ گاز آن نیز بسیار سریع است؛ بنابراین ازلحاظ ظرافت، آرامش و عملکرد، موتور دیزلی ب‌ام‌و برتر میدان است.

اما در طراحی بیرونی کدام خودرو برتر است؟ E کلاس در اصل یک S کلاس کوچک‌تر یا یک C کلاس بزرگ‌تر است که کاربردی، موزون و متمایز نیست؛ اما ب‌ام‌و سری 5 جدید هرچند شباهت‌هایی با سری 7 دارد اما این کار را با بالانس خوبی انجام داده است؛ اما بااین‌حال سری 5 هم طراحی ساده و محافظه‌کارانه‌ای دارد. البته ممکن است یک طراحی ساده و بدون زمان چیز خوبی باشد اما نه زمانی که یک محصول جدید به نظر مشابه خودرویی برسد که سه یا چهار سال در بازار حضور داشته است.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-13

پس از سفر طولانی 1000 کیلومتری با این دو سدان لوکس آلمانی که از طریق ایالات بایرن در آلمان، اتریش و جمهوری چک صورت گرفت، رأی ما به‌عنوان پیروز رقابت، ب‌ام‌و 530d است؛ اما چرا؟ در درجهٔ اول به این دلیل که 530d خودروی باارزش‌تری برای رانندگی است. به عبارت ساده، مرسدس بنز در تکنولوژی و دینامیک خودرو در ردهٔ دوم قرار می‌گیرد. البته این رقابتی نزدیک بود اما ب‌ام‌و به خاطر شایستگی‌های خود توانست به پیروزی دست یافته و رقیب دیرانهٔ خود را ضربه‌فنی کند.

2017-bmw-530d-xdrive-vs-2017-mercedes-benz-e350d-14

مشخصات فنی

  ب‌ام‌و 2017 530d XDirve مرسدس بنز E350d 2017
قیمت 58 هزار دلار 60 هزار دلار
پیشرانه 3 لیتری I6 توربودیزل 3 لیتری V6 توربودیزل
قدرت 265 اسب بخار 260 اسب بخار
گشتاور 620 نیوتن متر 620 نیوتن متر
گیربکس 8 سرعته اتوماتیک 9 سرعته اتوماتیک
ترکیب موتورجلو/چهارچرخ موتورجلو/محور عقب
ظرفیت سرنشین 5 نفر 5 نفر
طول/عرض/ارتفاع 4.93/1.86/1.48 متر 4.92/1.85/1.47 متر
فاصلهٔ محوری 2.97 متر 2.93 متر
وزن 1770 کیلوگرم 1814 کیلوگرم
شتاب صفر تا 96 5.4 ثانیه 5.9 ثانیه
حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت 250 کیلومتر در ساعت

منبع: Automobilemag

rbox
خبر فارسی
lbox
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head