نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۱۲۵۳۱۲
2020 June 02 - ۱۶:۲۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ تاریخ انتشار:
پدال نیوز: طی سالهای گذشته مخاطبان صنعت خودرو یا دو تحقیق جهانی J.D.Power در ایران آشنا شده اند. حدود یک دهه است تحقیق IQS و APEAL در صنعت خودرو ایران با الگوبرداری از موسسه J.D.Power توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران پیاده سازی و اطلاعات آن در اختیار ذینفعان صنعت قرار می گیرد.
به گزارش پدال نیوز، IQS مخفف Initial Quality Study یا مطالعه کیفیت اولیه است. در این تحقیق تعداد ایراد مشاهده شده از مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو در صد خودرو ثبت و بررسی می شود. به طور مثال زمانی که شاخص IQS یک خودرو ۱۵۰ باشد به این مفهوم است که مشتریان در هر خودرو به طور متوسط ۱.۵ ایراد شناسایی کرده‌اند.

متوسط این شاخص در خودروهای تولید انبوه اقتصادی در سطح جهانی حدود ۱۲۰ بوده، در حالیکه ارزیابی های مستقل در ایران نشان می دهد این شاخص در ایران حدود ۳۵۰ است.

شاخص تجربه فناوری (TXI)

پیشرفت فناوری در آینده هرگز به پایان نمی ­رسد. شما کجای کار ایستاده اید؟ به نظر می رسد این شاخص قرار است به این سوال پاسخ دهد.

همه روزه فناوری­ های جدید پیشرفته در حوزه وسایل نقلیه با این امید که انتظارات یا ترجیحات مصرف ­کننده را برآورده کنند، به بازار عرضه می­ شوند. برخی موفق می شوند و برخی خیر.

قابلیت پیش ­بینی اینکه عملکرد فناور ی­های پیشرفته وسایل نقلیه چگونه مشتری را تحت تأثیر قرار ­دهند، قبل از اینکه بطور گسترده در دسترس قرار گیرند و در زمانی که تنها به عنوان نمونه اولیه هستند، یک مزیت رقابتی برای سبد محصولات خودروسازان است.

بررسی های همه جانبه J.D. Power درباره­  "شاخص تجربه فناوری"(TXI) باعث شده این شاخص بتواند مشکلات پیش آمده در تجربه استفاده کاربر از فناوری­ های پیشرفت ه­ای را که برای اولین بار وارد بازار شده­ اند اندازه ­گیری کند. این امر باعث می­ شود خودروسازان قبل از اینکه فناوری به مرحله "دسترسی انبوه” وارد شود این فرصت را داشته باشند به جنبه­ های مشکل ساز بپردازد.

ROI:

باید قبل از تولید انبوه، فناوری­ های جدید را اعمال کنید. این امر باعث می­ شود تا تجربه مشتری از طول عمر، ضمانت مؤثر، رضایت و وفاداری در خرید بهبود یابد.

J.D.Power به طور روزمره در طراحی محصولات و کیفیت محصولات خودروسازان، شاخص­ هایTXI ، IQS و APEALرا طراحی می­ کند تا بتواند به موقع ­ترین بازخورد و احساسات مصرف کننده را بدست آورد.

TXI معیار موفقیت در فناوری­ های پیشرفته است (Tech Experience Index).

APEAL معیار تجربیات در زمینه طراحی خودرو، محتوا، چیدمان و عملکرد است. (Automotive Performance, Execution and Layout)

IQS معیار کیفیت خودروهای جدید است. (Initial Quality Study)

روش شناسی TXI:

صاحبان خودروهایی که دارای پیشرفته­ ترین فناوری­ های سال ۲۰۲۰ هستند۹۰ روز پس از خرید خودرو، مورد بررسی قرار گرفتند.

فناوری­ ها بر اساس سطح پیشرفت، نوآوری و تغییر در محتوای وسایل نقلیه اولویت بندی می­ شوند تا اطمینان حاصل شود که همه پاسخ دهندگان، به سؤالات مربوط به پیشرفته­ ترین فناوری خود پاسخ می­ دهند.

ذی­نفعان تحقیق TXI چه کسانی هستند:

واحدهای عملکردی زیر در سازمان یک خودروساز از نتایج بدست آمده از TXI بهره می­برد:

 
Human Machine Interface HMI

• واحد کیفیت

• واحد تجربه­ی مشتری

• واحد توسعه

• تیم اتصال خودرویی

• واحد برنامه­ ریزی محصول

• واحد عملیات خرده فروشی

• واحد بازاریابی


جوایز J.D.Power در مطالعه TXI:

جوایز شرکت J.D. Power به بهترین وسیله نقلیه با فناوری خاص و به برندهایی که خلاقانه تر هستند، اهدا می­ شود. این جوایز به دو دسته زیر تقسیم بندی می شود:

• جوایز فناوری پیشرفته  TXI– از فناوری پیشرفته ­ای که در میان اقدامات مختلفی از جمله عملکرد و تجربه کاربر در سطح خودرو برای بخش­ه ای پریمیوم و تولید انبوه به خوبی اجرا شده است، تجلیل می­شود.

• جایزه نوآوری – TXI از فناوری پیشرفته در سطح برند برای بخش های پریمیوم و بازار انبوه در دو بعد – عمق بازار و برتری در اجرا- تجلیل می­شود.


خروجی های تحقیق TXI

خروجی­ های این مطالعه امکان دسترسی به اطلاعات زیر را برای مشتری فراهم می ­کند:

•       فایل داده Minitab یا  SPSS

•       خلاصه گزارش صنعت

•       گزارش تجزیه و تحلیل سفارشی خودرو به مشتری

•       فایل پاسخ دهنده مبتنی بر VIN


منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
rbox
خبر فارسی
lbox
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head