نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۹۳۴
2019 August 12 - ۱۱:۵۸ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ تاریخ انتشار:
پدال نیوز: دعوا بر سر پیدا کردن مقصر افزایش قیمت خودرو دنباله دارد. سه ماه پیش، تمام کاسه کوزه‌ها بر سر سایت‌های خرید و فروش اینترنتی شکست و ادعا کردند چون در این سایت‌ها قیمت درج می‌شود.....
به گزارش پدال نیوز؛ دعوا بر سر پیدا کردن مقصر افزایش قیمت خودرو دنباله دارد. سه ماه پیش، تمام کاسه کوزه‌ها بر سر سایت‌های خرید و فروش اینترنتی شکست و ادعا کردند چون در این سایت‌ها قیمت درج می‌شود، عده‌ای سوداگر بازار را ملتهب می‌کنند و به افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند. ولی اکنون که پس از گذشت سه ماه قیمت‌های خودرو و ملک به دیوار و شیپور و دیگر سایت‌های اینترنتی بازگشت، می‌بینیم بازار تلاطم گذشته را ندارد و ثبات قیمت‌ها در بازار ایجاد شده است. این در حالی است که در سه ماه اخیر در دوران حذف قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی، بی‌ثباتی در بازار خودرو و ملک موج می‌زد. ولی در این مدت چه اتفاقی افتاده است؟
 
برای کنترل قیمت خودرو و جلوگیری از ایجاد قیمت‌های نجومی ابزارهای نظارتی و کنترلی متنوعی وجود دارد. راهکارهایی را که کارشناسان مطرح می‌کنند در برخی از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی اعمال شده است. البته ایجاد و اجرای این راه‌حل‌ها  تا حالا رسانه‌ای نشده بود که در این گزارش برای نخستین بار به آن پرداخته می‌شود. به‌طور مثال سایت دیوار که هر کسی قصد خرید و فروش اینترنتی دارد حتماً به آن سر می‌زند، سه راهکار جدید برای حمایت از معاملات واقعی آشفته این روزها در نظر گرفته است.
 
نخستین گام این است که محدودیت ثبت آگهی رایگان برای هر کاربر در نظر گرفته‌شده تا دلال‌ها نتوانند در سایت فعالیت کنند. با محدودیت ماهیانه برای ثبت آگهی در تمام حوزه‌ها مشکل التهاب بازار به این شکل حل خواهد شد. البته این راه‌حل، موجب محدودیت کاربران واقعی نمی‌شود. در واقع اگر هر فرد قصد داشته باشد بالاتر از سقف مجاز آگهی ثبت کند، باید هزینه آن را هم بپردازد. به این شکل، هزینه‌بر بودن آگهی‌های بیشتر از سقف استاندارد، موجب می‌شود که دلالی در این حوزه به‌صرفه نباشد. البته حتی با پرداخت هزینه آگهی هم محدودیت ثبت روزانه 3 آگهی وجود دارد که این اقدام برای جلوگیری از تلاش دلالان و اخلالگران روی جهت دهی به بازار انجام شده است.
 
راهکار دیگر که دومین گام سایت دیوار است، مقایسه سیستماتیک قیمت پیشنهادی برای فروش خودرو با قیمت روز بازار است که در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در این مقایسه سیستماتیک، فاکتورهای برند، مدل، سال ساخت و میزان کارکرد خودرو تاثیرگذار هستند و  اگر فردی قیمتی فراتر از قیمت بازار اعلام کند و قصد برهم زدن تعادل را داشته باشد، سایت دیوار قیمت را از آگهی او حذف می‌کند و آگهی رو بدون قیمت و با عنوان «قیمت توافقی» منتشر می‌کند.
 
راه‌حل بعدی، سومین گام سایت دیوار برای ثبات قیمت‌هاست. در این راه‌کار ترفندی وجود دارد که اگر فردی قصد داشت ملک یا خودرویی را با قیمت در سایت ثبت کند  می‌تواند به صورت اختیاری با کد ملی احراز هویت شود. به این شکل افراد حقیقی در بازار وجود خواهند شد و هرچقدر که بخواهند موجب التهاب شوند، قابل‌شناسایی خواهند بود. با این اقدام آن‌ها به‌راحتی قابل رصد می‌شوند و دلال‌بازی هم از بین می‌رود.
 
این سه اقدام سایت دیوار برای جلوگیری از التهاب بازار است؛ اگرچه که هنوز در بازار خرید و فروش غیراینترنتی ملک و خودرو این ملاحظات وجود ندارد و موجب شده در معاملات بیرون از دیوار، کماکان قیمت‌ها غیرمنصفانه‌تر باشد و هیچ دلالی هم رصد نمی‌شود. فعلاً که سایت دیوار به عنوان پیش‌قراول این اقدامات را شروع کرده. در بازار بیرون از سایت‌های اینترنتی هم اگر کسی به دنبال پیدا کردن مقصر افزایش قیمت‌هاست، به‌جای پاک کردن صورت‌مسئله بهتر است به دنبال پیدا کردن راه‌حل عملیاتی باشد.
 
فارس
rbox
خبر فارسی
lbox
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head