نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۶۴۰
2019 March 07 - ۰۹:۱۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ تاریخ انتشار:
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو
پدال نیوز: بخشنامه وزارت صنعت برای روشن‎شدن نحوه برخورد مالیاتی با ترخیص این خودروها از سوی گمرک تنظیم شده است....
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، ظاهرا در روزهای پایانی سال 97 نیز برخی تصمیم‌گیری‌های بازدارنده درخصوص خودروهای مانده در گمرک‌های کشور ادامه دارد. تقسیم‌بندی این خودروها با اولویت ترخیص دوگانه، از تصمیماتی است که شاید به پیچیده‎تر شدن فرایند ترخیص این خودروها بینجامد. در این تقسیم‎بندی، خودروهایی که بدون خروج ارز وارد شده‌ باشند و قبض انبار آن‌ها تا شانزدهم مردادماه صادر شده باشد، مجاز به ترخیص هستند. اما در گروه دوم، تنها خودروهایی که با انتقال ارز وارد شده‌اند و تا شانزدهم دی‎ماه قبض انبار دریافت کرده باشند، می‌توانند مراحل ترخیص از گمرک‎های کشور را تکمیل کنند.
 
کوروش مرشدسلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران در این خصوص می‌گوید: «بخشنامه وزارت صنعت برای روشن‎شدن نحوه برخورد مالیاتی با ترخیص این خودروها از سوی گمرک تنظیم شده است. اما درحال‎حاضر این تقسیم‎بندی‌ها برای خودروهایی بیش‌از یک‌سال در انبارهای گمرک بلاتکلیف‌ مانده است، نشان از بی‎برنامگی‌ها مدیران و تصمیم‌گیران دارد. درحالی‎که این خودروها تعداد ثابتی دارند و توقف واردات موجب شده است این ارقام بدون تغییر در سامانه ثبتارش باقی بماند.»
 
بلاتکلیفی سرمایه‌های مردم در گمرک‌ها دغدغه مسئولان باشد
 
به گفته مرشدسلوک تصمیم‌گیران وزارت صنعت، معدن و تجارت تا به‎اصطلاح کارد به استخوان نرسید، نسبت‌به بررسی آمارها اقدامی صورت ندادند. وی افزود: «این انتظار وجود دارد که بلاتکلیفی سرمایه‌های مردم در گمرک‌ها دغدغه مسئولان باشد و خواب را از چشم ایشان برباید.»  
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخشنامه‌ اعلام کرده است آن دسته از خودروهای متوقف در گمرک که با انتقال ارز و به‎صورت گشایش ال‌سی وارد شده‌اند، درصورتی‎که تا شانزدهم دی‎ماه امسال قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص خواهند داشت.»
 
وی همچنین اظهار داشت: «از ابتدای تیرماه امسال، دولت واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو را ممنوع کرد. این موضوع باعث شد از این تاریخ، نه‎تنها ثبت‌سفارش برای واردات خودرو، بلکه ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک‌ها متوقف شده و این خودروها در مبادی ورودی کشور دپو شوند که به‎نوعی عطف به‎ماسبق شدن قانون محسوب می‎شود.»
 
از اعتراض رئیس‎کل بانک مرکزی تا بخشنامه جدید وزارت صمت
 
مرشدسلوک با اشاره به مشکلات ناشی از ممنوعیت واردات گفت: «این موضوع مشکلاتی را برای پیش‎خریداران این خودروها ایجاد کرد تا این‎که سرانجام حدود دو ماه پیش، هیات دولت تصویب کرد خودروهای وارداتی موجود در گمرک‌ها که تا تاریخ شانزدهم دی‎ماه قبض انبار دریافت کرده‌اند، اجازه ترخیص بیابند.»
 
وی در ادامه تصریح کرد: «البته این موضوع، اعتراض رئیس‎کل بانک مرکزی را به دنبال داشت و عبدالناصر همتی اعلام کرد برای کنترل بازار ارز تنها به خودروهایی که تا تاریخ شانزدهم مردادماه امسال قبض انبار دریافت کرده‌اند، اجازه واردات بدون انتقال ارز را می‌دهد.»
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ایران در ادامه گفت: «پیرو تغییرات تکمیلی و بررسی‌های تصمیم‌گیران وزارت صنعت، بخشنامه جدید صادر شده است و اصلاحیه دستورالعمل جدید، خودروهای وارداتی را به دودسته تقسیم می‌کند؛ خودروهایی که با انتقال ارز و گشایش ال‌سی وارد شدند و خودروهایی که بدون انتقال ارز وارد شده‌اند.»
 
وی در پایان تصریح کرد: «طبق تصمیم وزارت صنعت خودروهای دسته اول (واردشده با انتقال ارز) درصورتی‎که تا شانزدهم دی‎ماه قبض انبار دریافت کرده باشند، اجازه ترخیص از گمرک را خواهند داشت. اما در خودروهای دسته دوم (واردشده بدون انتقال ارز) تنها آن‎هایی مجاز به ترخیص هستند که قبض انبار آن‎ها تا شانزدهم مردادماه صادر شده باشد.»دنیای خودرو
rbox
خبر فارسی
lbox
نام:
ایمیل:
* نظر:
fr_head
تازه های سایت
fr_head