نگاهی نو به صنعت خودرو با جدیدترین اخبار و تحلیل ها در حوزه خودرو با "پدال نیوز" همراه باشید      
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
rbox
یادداشت
lbox
rbox
تجربه رانندگی
lbox
rbox
به زودی در بازار ایران
lbox
حذف خودروی پاک از واردات
با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، به نظر می‌رسد دولت به تدریج از شرط‌و‌شروط ورود خارجی‌ها که در آیین‌نامه یا در قوانین دیگر بر آن تاکید شده در حال عقب‌نشینی است. در همین راستا روز یکشنبه، هیات وزیران مصوبه‌ای داشت که مطابق آن الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو۵ و یورو۶ و رعایت استاندارد روز اروپا حذف شد.
عبور خودرو از چله واردات
با اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نخستین محموله از خودروهای خارجی به پشت مرزهای کشور رسیده؛ از همین رو برخی شرکت‌های واردکننده نیز تبلیغات خود را پس از چهار سال و اندی توقف، از سر گرفته‌اند.
تخت‌‌گاز خودرو در جاده بورس
با افزایش سرعت ورود خودروهای جدید به بورس کالا، حالا این پرسش مطرح است که بورسی شدن خودرو آیا هدف غایی دولت در عرضه خودرو به بازار است یا این روش اولین گام برای آزادسازی قیمت خواهد بود؟
رانت‌پاشی از باک خودرو
طبق ادعای برخی رسانه‌ها، وعده معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر ورزش و جوانان بابت پاداش به بازیکنان تیم ملی فوتبال پس از صعود به جام جهانی، در شب بازی با آمریکا عملی و به هر یک از آنها حواله واردات یک دستگاه خودرو داده شده است.
افزایش سرعت تولید خودرو
گزارش هشت‌ماهه عملکرد سه شرکت‌ خودروسازبزرگ کشور، از رکوردشکنی ۱۵درصدی تولید خودروی سواری حکایت دارد. بر این اساس تولید ماهانه نیز رشد ۱۷درصدی را به خود می‌بیند. حذف خودروهای ناقص از خط تولید خودروسازان، عرضه در بورس کالا و همچنین همکاری قطعه‌سازان از مهم‌ترین دلایل رشد تولید خودرو خوانده می‌شود.
اسقاط خودرو در اولویت چندم؟
در حالی آلودگی هوا در کشور به یک بحران انسانی تبدیل شده است و خودروهای فرسوده نقش محوری در این تراژدی دارند که به نظر می‌رسد اسقاط در اولویت برنامه‌های دولت قرار ندارد و دلیل اصلی آن نیز «بی‌پولی» است. در حال حاضر وسایل نقلیه متحرک بیش ‌از ۷۰درصد در آلودگی هوا نقش دارند و خودروهای فرسوده بازیگر نقش اول این تراژدی به شمار می‌رود.
آدرس غلط از رانت خودرویی
در شرایطی با گذشت حدود سه‌ماه از ابلاغ آیین‌نامه، هنوز خودرویی وارد بازار نشده است که وزیر صمت روز گذشته از احتمال شکل‌گیری رانت در بازار آتی وارداتی‌ها خبر داد. پیش از این همراه با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو و همچنین معرفی شرکت‌های خودروساز و مونتاژی به‌عنوان واردکننده، هشدارهای جدی مبنی بر شکل‌گیری رانت اصلی در بازار وارداتی‌ها داده شد. این در شرایطی است که حالا وزیر صمت با اذعان به رانت وارداتی‌ها، از تمهیداتی در این زمینه خبر داده است.
موتور پمپاژ هوای‌سیاه
هوای کلانشهرهای کشور به‌ویژه تهران این روزها باز هم روی سیاه خود را به شهروندان نشان داده و طبق معمول، از خودروها به عنوان مقصر اصلی این بحران نام برده می‌شود و دولت نیز جز تعطیلی‌های گاه‌به‌گاه و امید به باد و باران، گویا برنامه دیگری برای مقابله با آن ندارد.
آخرین وضعیت واگذاری سهام خودروسازان
از ابتدای دولت سیزدهم موضوع واگذاری سهام دولتی خودروسازی‌ها یکی از محورهای اساسی برنامه‌های دولت بود. با‌این‌حال موانع زیادی بر سر راه نیل به این هدف وجود داشت که موجب شد برای واگذاری خودروسازها تاکنون قدمی برداشته نشود....
 سود سه جانبه خودروی بورسی
از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس‌کالا، تاکنون ۴هزار و ۸۰دستگاه خودرو مورد معامله قرار گرفته است. مزیت این نوع عرضه در قیاس با قیمت‌گذاری دستوری این است که اولا مصرف‌کننده با قیمت کمتر و شفاف‌تری نسبت به بازار، خودرو خریداری می‌کند، ثانیا رانتی که نصیب واسطه‌گر می‌شد به خزانه خودروساز می‌رود و سوم اینکه از زیان‌دهی خودروسازان کاسته می‌شود.
 دومینوی زیان خودروسازان به بورس رسید
شرکت پارس‌خودرو از فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران حذف شد و طی اطلاعیه‌ای که دو روز پیش توسط شرکت فرابورس منتشر شد به بازار پایه فرابورس منتقل شده است....
ویزای مشروط به خودروی فرانسوی
وزارت صمت چندی پیش ممنوعیت ورود خودروهای فرانسوی به کشور را اعلام کرد؛ اما دیروز با عقب‌نشینی از موضع خود، واردات محصولات دو شرکت رنو و پژو را مشروط به جبران خسارات خواند. به این ترتیب سیاستگذار خودرو از ممنوعیت مطلق واردات فرانسوی‌ها یک قدم عقب نشست. صمت دلیل ممنوع‌الورودی خودروهای فرانسوی را رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم خوانده است. رفتاری که در تحریم‌های اولیه نیز تکرار شد. با این حال همزمان با امضای برجام، فرانسوی‌ها با چراغ سبز وزارت صمت مواجه شدند.
معمای بورسی خودروسازان خصوصی
عرضه خودرو در بورس کالا یکی از مسیرهای عبور کم‌سروصدا از قیمت‌گذاری دستوری شناخته می‌شود. این در شرایطی است که خودروسازان بخش خصوصی بیش از نیمه‌دولتی‌ها از بورس استقبال کردند. واضح است که قیمت‌گذاری دستوری شامل خصوصی‌ها نمی‌شود و حاشیه بازاری نیز ندارند. «دنیای‌اقتصاد» به معمای استقبال خصوصی‌ها از بورس کالا پرداخته است.
فیلترینگ واردات خودرو
با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد. هرچند وزارت صمت می‌گوید ممنوعیت واردات خودروهای ساخت فرانسه، به‌دلیل رفتار پژوسیتروئن و رنو در دوران تحریم است، با این حال به نظر می‌رسد این تحریم ریشه سیاسی دارد و به مواضع اخیر دولت این کشور در قبال اعتراضات در ایران، مربوط می‌شود.
ضرباهنگ زیان خودروسازان کند شد؟
گزارش مهرماه تولید صنعتی شرکت‌های بورسی که توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شده حاوی دو نکته مهم است. نکته اول اینکه تولید در بخش خودروسازی و قطعه‌سازی در اولین ماه از پاییز امسال، بیش از ۲۴درصد رشد کرده؛ و نکته دوم اینکه خودرو بار دیگر محرک رشد تولید صنعتی در شرکت‌های بورسی شده است.
گسل ۱۴۰۱ بازار خودرو
جدیدترین برآورد خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد آنها در نیمه دوم امسال نیز با زیاندهی در تولید مواجه خواهند بود زیرا «مبلغ بهای تمام‌شده» محصولات آنها باز هم از «مبلغ فروش» جلو خواهد زد. این پیش‌بینی در حالی است که بناست تا پایان امسال بساط سیستم قرعه‌کشی خودروسازان جمع شده و خودروها میزبان بورس کالا شوند.
پارادوکس ارزی خودرو
نرخ ارز در روزهای اخیر در شرایطی افزایش افسارگسیخته‌ای را تجربه کرد که بازار و صنعت خودرو نیز متاثر از صعود ارزی اخیر، دو مسیر متفاوت در پیش گرفت؛ به‌طوری‌که یکی با افزایش قیمت روبه‌رو شد و دیگری با افزایش زیان.
سود سوخته خودروسازان
سال‌هاست که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، ارقام قابل توجهی از زیان تولید و انباشته خودروسازان اعلام می‌شود.
fr_head
آخرین اخبار
fr_head